אלצהיימר היא הפרעה נוירולוגית פרוגרסיבית – כלומר, כזו שמחמירה עם חלוף הזמן. זוהי מחלה חשוכת מרפא, שגורמת למוח להתכווץ ולהתנוון בתהליך שנקרא אטרופיה. מחלת האלצהיימר היא הגורם השכיח ביותר לדמנציה – הידרדרות מתמשכת במיומנויות קוגנטיביות, התנהגותיות וחברתיות, המשפיעה עמוקות על יכולתו של האדם לתפקד באופן עצמאי. 

מחלת האלצהיימר בדרך כלל תוקפת אנשים בני 65 ומעלה, כאשר הסבירות להתרחשותה עולה עם הגיל. התסמינים הראשוניים של המחלה כוללים שכחה של אירועים או שיחות שארעו בזמן האחרון. ככל שהמחלה מתקדמת, האדם מפתח פגיעה קשה יותר בזיכרון ומאבד בהדרגה את היכולת לבצע מטלות יומיומיות.

תסמיני אלצהיימר כוללים:

  • פגיעה בזיכרון: הדבר עשוי להתבטא בחזרה על שאלות שוב ושוב, איבוד חפצים והנחתם במקומות לא הגיוניים, הליכה לאיבוד במקומות מוכרים, קושי למצוא את המילים את המילים הנכונות בעת השתתפות בשיחה, ובסופו של דבר שיכחה של מושגים חשובים כמו שמות בני המשפחה. 
  • פגיעה בתהליכי חשיבה והגיון: קשיי ריכוז, קושי בריבוי משימות, קושי בפתרון בעיות ועוד. 
  • פגיעה בשיפוט ובקבלת החלטות: למשל, אדם עשוי ללבוש בגדים מוזרים או להתנהג בצורה לא אופיינית בסיטואציות חברתיות. הוא עלול להתקשות להגיב ביעילות בסיטואציות יומיומיות הדורשות פעולה מהירה, כמו נהיגה.
  • שינוי באישיות ובהתנהגות: מחלת האלצהיימר עשויה לגרום לבני המשפחה והחברים של החולה להרגיש שהוא אדם אחר לגמרי. בנוסף, הוא עשוי לסבול משינויים במצב הרוח, אדישות, הסתגרות חברתית ועוד.

תו נכה לאדם הסובל מאלצהיימר.

אדם הסובל מאלצהיימר זכאי לקבלת תו נכה, כאשר נקבעו לו 60% אחוזי נכות או יותר בועדה של הביטוח הלאומי. לאחר מכן, יש להגיש טופס בקשה לקבלת תו נכה באתר של משרד הרישוי. 

הועדה של משרד הרישוי לשם הענקת תו נכה מתכנסת ללא השתתפותם של החולה ובני משפחתו. מצד אחד – מדובר ביתרון, כיוון שאין צורך להגיע באופן פיזי למקום. מצד שני, לא ניתנת למבקשי הבקשה ההזדמנות לשטוח את טיעוניהם בפני הועדה. מסיבה זו, חשוב מאוד לצרף את כל המסמכים הרפואיים שעשויים להיות רלוונטיים לעניין. מסמכים אלה כוללים את פרוטוקול הועדה של הביטוח הלאומי שבה נקבעו אחוזי הנכות, חוות דעתם של רופאים שונים המעורבים בטיפול בחולה, אבחנה מקיפה של מצבו ועוד. ככל שתצרפו יותר טפסים והוכחות לכך שאתם באמת זקוקוים לתו הנכה, כך יגדלו הסיכויים שלכם לקבל אותו בסופו של דבר.

תו נכה סובל מאלצהיימר

אלצהיימר היא אחת המחלות הנפוצות והמורכבות שהעולם האנושי מתמודד איתם. למי שפחות מכיר, בואו נעשה קצת סדר בנושא המורכב הזה.

מהו אלצהיימר?

אלצהיימר הינה מחלה אשר משפיעה בצורה שלילית על תאי המוח וגורמת להם להתנוון בצורה מהירה מהרגיל. בשל כך, נפגע תפקוד המוח השוטף ומתחילה רגרסיה של החולה. על אף שמרבית החולים במחלה שייכים לגיל השלישי (כלומר בני 65 ומעלה) גם אנשים צעירים בטווח גילאים משתנה יכולים לחלות במחלה זו.

האם המחלה משפיעה על חיי היומיום של החולה?

אכן כן. הפגיעה בתאי המוח יכולה להוביל למגוון רחב של פגיעות ובעיות שיכולות להשתנות בין חולה לחולה, ביניהם:

  • פגיעה ביכולת הזיכרון לטווח קצר וארוך
  • שינוי ביכולות החשיבה
  • קושי בדיבור או חשיבה שפתית
  • שינויים קיצוניים במצבי הרוח
  • מצב גופני ירוד
  • ועוד.

האם חולי אלצהיימר זכאים לתו נכה?

ישראלים רבים לא יודעים זאת, אבל התשובה לשאלה זו היא כן – חולי אלצהיימר מאובחנים הם זכאים לקבלת תו נכה. בשל הפגיעה המשמעותית בחיים השוטפים, ובשל העובדה שהם כנראה יצטרכו להסתמך על אנשים וגופים אחרים במשך זמן רב, הביטוח הלאומי מכיר בחולי אלצהיימר כחולים אשר מתמודדים עם מחלה כרונית והם זכאים להקלות משמעותיות.

כיצד חולי אלצהיימר יכולים להנפיק תו נכה?

בכדי שחולי אלצהיימר יוכלו להנפיק תו נכה יהיה עליהם, או על ידי מיופי הכוח שלהם, להגיש תביעה לביטוח הלאומי. במסגרת התביעה יהיה עליכם להציג את האבחנה של החולה במחלה, להציג את אחוזי הפגיעה ולהסביר כיצד התו יוכל לשפר את חייו של החולה.

האם יש גוף שיכול לעזור לחולים להנפיק את התו?

אכן כן. אנחנו ב״אופקים מימוש זכויות״ נוכל לעזור לכם וליקרים לכם לקבל את התו שיהפוך את החיים שלכם לקצת יותר קלים ונוחים. הצוות שלנו ליווה כבר מאות ישראלים בדרך לקבלת התו שלהם וסייע להם לעבור את כל התהליך בדרך קלה ונוחה הרבה יותר. אנחנו מזמינים אתכם ליצור איתנו קשר בהקדם ויחד – נעזור לכם להפוך את שגרת היומיום החדשה שלכם לנוחה עד כמה שאפשר.

כתיבת תגובה