אפילפסיה (הידועה גם בשם "מחלת הנפילה") היא מחלה נוירולוגית כרונית, שיכולה לתקוף אנשים בני כל הגילאים, אך בדרך כלל מתעוררת בילדות או בגיל השלישי. מדובר באחת ההפרעות הנוירולוגיות הנפוצות ביותר בעולם, אך למרבה הצער – עדיין לא התגלתה תרופה שיכולה לרפא אותה לחלוטין. 

מחלת האפילפסיה מתבטאת בהתקפים פתאומיים, שהם בעצם פרץ של פעילות חשמלית במוח. התקפים אלו עשויים להיראות אחרת אצל כל אדם, בהתאם לחלק במוח שבו מתרחשת הפעילות החשמלית. ההתקפים עשויים לכלול תופעות כגון:

  • טלטולים ורעד בלתי נשלט
  • איבוד המודעות ובהייה בחלל במבט ריק
  • נוקשות בגוף
  • תחושות מוזרות שונות, כמו טעמים חריגים או עקצוץ בגפיים
  • התמוטטות והתעלפות

ישנם טיפולים שונים הניתנים לחולי אפילפסיה, שיכולים להקל באופן משמעותי על התסמינים, אם כי ברוב המקרים לא ניתן להימנע מהתקפים לחלוטין.

האם חולי אפילפסיה זכאים לתו נכה לרכב?

קבלת תו נכה יכולה להקל באופן משמעותי על חייהם של חולי אפילפסיה. ההתניידות בדרכים עשויה להיות קשה עבור הסובלים מן המחלה, וההקלות הניתנות לבעלי תו נכה יכולות לסייע להם במידה רבה. 

חשוב לדעת כי לא כל חולי האפילפסיה יהיו זכאים באופן אוטומטי לקבלת תו נכה. הדבר נקבע על ידי ועדה ייעודית של משרד התחבורה, שבה משתתף גם רופא מקומי. תפקיד הוועדה הוא לבחון כל בקשה לקבלת תו נכה שמגיעה לשולחנה על מנת להחליט אם אכן יש למבקש הבקשה עילה לזכאות לתו המיוחל.

איך מקבלים תו נכה?

ראשית, כדאי לעבור ועדה של הביטוח הלאומי כדי לקבוע אחוזי נכות עבור מבקש הבקשה. אחוזי נכות יכולים לזכות אתכם בהקלות וזכויות שונות מטעם המדינה, אשר בדרך כלל נקבעות על ידי הביטוח הלאומי. אם הנכות שנקבעה עולה על 60%, הסיכוי לאישור הבקשה לקבלת תו נכה עולה. אך גם אם הנכות נמוכה מכך, כל נכות שנקבעת למבקש הבקשה עשויה לסייע בקבלת התו. 

את פרוטוקול הוועדה של הביטוח הלאומי, יחד עם כל מסמך רלוונטי אחר, יש להעביר לאגף משרד התחבורה, כדי שחברי הוועדה יוכלו לדון במקרה שלכם, ובמידה ותימצאו זכאים – להעניק לכם תו נכה.

כתיבת תגובה