המושג דמנציה מתייחס לקבוצה של מחלות שגורמות לפגיעה בתפקוד הקוגנטיבי, במידה שמפריעה לחיי היומיום ופוגעת בפעילויותיו של האדם הסובל ממנה. המחלה המוכרת ביותר המקושרת עם דמנציה היא אלצהיימר. 

מעבר לפגיעה בתפקודים קוגנטיביים בסיסיים – כמו חשיבה וזיכרון – הדמנציה יכולה אף לגרום לאדם הסובל ממנה להתקשות לשלוט על רגשותיו, ואף לשנות את אישיותו. במצבה החמור ביותר, המחלה עשויה אף לגרום לאדם להיות תלוי לחלוטין בסביבתו לשם פעילויות חיים בסיסיות. הפרעת הדמנציה נוטה להחמיר עם חלוף הזמן, ולהפוך את האדם לתלותי יותר ויותר בסובבים אותו. 

מחלת הדמנציה נעשית שכיחה יותר עם ההתבגרות, כאשר כשליש מבני ה-85 ומעלה נוטים לסבול מצורה כלשהי של ההפרעה. דימנציה מתפתחת כאשר נוירונים או תאי עצב רבים במוח מפסיקים לפעול, מאבדים קשר עם תאים אחרים, ולבסוף מתים. זוהי תופעה המתרחשת אצל כולנו באופן נורמלי, אך אצל חולי דמנציה מדובר בהתנוונותם של תאי עצב רבים ביותר.

תסמיני הדימנציה כוללים:

  • אובדן זיכרון
  • שיפוט לקוי
  • בלבול
  • קושי בדיבור והבעת מחשבות
  • קושי בהבנה
  • קושי בקריאה וכתיבה
  • שאלות חוזרות
  • שימוש במילים חריגות כדי להתייחס לחפצים מוכרים
  • איטיות בהשלמת משימות יומיומיות
  • איבוד עניין בפעילויות ואירועים שונים
  • חוסר אכפתיות כלפי רגשות של אחרים
  • אימפולסיביות
  • איבוד שיווי משקל ובעיות בתנועה

דמנציה משפיעה באופן עמוק לא רק על הסובל ממנה, אלא אף על חבריו ובני משפחתו.

תו נכה עבור חולי דמנציה

תו נכה מאושר (ברוב המקרים) רק עבור אנשים בעלי 60% נכות או יותר. את אחוזי הנכות קובעת ועדה רפואית של הביטוח הלאומי. אנשים הסובלים מדמנציה זכאים לעיתים קרובות לאחוזי נכות אלה, ואף גבוהים מכך. 

אדם שסובל מדמנציה חמורה נחשב כזכאי לתו נכה, כתלות בהחלטת הוועדה של משרד הרישוי. האדם החולה אינו חייב להגיע באופן פיזי להיפגש עם הועדה. אדם שמטפל בחולה דמנציה זכאי לקבל תו נכה עבור הרכב שלו. כדי לקבל את תו הנכה, תצטרכו למלא טופס באתר משרד הרישוי ,ולצרף לו את כל הטפסים הרלוונטיים – ובמחיוחד את הפרוטוקול של הועדה של הביטוח הלאומי.

תו נכה דמנציה

דמנציה היא אחת מהמחלות המורכבות והבעייתיות שאנחנו מתמודדים איתן בעולם המודרני, בעיקר בשל העובדה שאין לה תרופה או דרך לריפוי מלא. המחלה משפיעה בצורה בלתי הפיכה על המתמודדים איתה ופוגעת בעיקר ביכולות הזיכרון, בעיות בשינה ושינויים מהותיים במצבי רוח ויכולת התפקוד הכללית של החולה. מהסיבה הזו, מהרגע שאדם אובחן עם המחלה הזו ישנם לא מעט גופים מדיניים וממשלתיים שמתייצבים לעזרתו ולעזרת משפחתו.

האם המתמודדים עם דמנציה זכאים לקבלת תו נכה?

אכן כן. ישראלים רבים לא מודעים לכך, אך אנשים אשר אובחנו עם דמנציה מקבלים באופן די אוטומטי אחוזי נכות גבוהים מהביטוח הלאומי. יש לאבחנה הזו משמעותיות רבות, אך אחת מהן היא שהחולים הופכים זכאים להוצאת תו נכה. כך, בני המשפחה והקרובים של החולה יוכלו לקחת אותם למקומות החשובים בקלות ובמהירות, בדרך שלא תכביד עליהם ולא תקשה גם על החולה שמתמודד עם מצב לא פשוט בעצמו.

האם גם אדם המתמודד עם אלצהיימר זכאי לקבל תו נכה?

אכן כן. אלצהיימר הוא אחד מסוגי הדמנציה הנפוצים ביותר, עם מאות אנשים אשר מאובחנים בו רק בגבולות ישראל. גם חולים מסוג זה חווים רגרסיה משמעותית בתפקוד וביכולת ההתניידות העצמאית, ולכן גם הם זכאים לקבלת תו נכה.

כיצד חולי דמנציה יכולים להנפיק תו נכה?

לאחר שהביטוח הלאומי הכיר במצבו של החולה והנפיק לו את אחוזי הנכות הרלוונטיים, יהיה עליו / על הקרובים לו להגיש בשמו תביעה לביטוח הלאומי בבקשה להנפיק תו נכה. בדרך כלל בקשות מסוג זה נענות בחיוב בצורה די מהירה, כך שתוכלו לנסות ולהקל על החיים שלכם כמה שיותר מהר.

זקוקים לסיוע בתהליך ההנפקה? אנחנו כאן בשבילכם

במידה ואתם רוצים עזרה מקצועית שתעזור לכם להנפיק תו נכה כמה שיותר מהר, אנחנו כאן בשבילכם. הצוות שלנו ב״אופקים מימוש זכויות״ בקיא בנושא וזכה ללוות כבר עשרות ישראלים אל התו הנכסף. אנחנו מזמינים אתכם לפנות אלינו בהקדם על מנת שנוכל לעזור לכם לקבל את מה שמגיע לכם מבלי שתבזבזו הרבה זמן או סכומי כסף גדולים.

כתיבת תגובה