תו נכה הוא מסמך המצומד לרכב מסויים המשמש להסעת אדם נכה, ומעניק לו זכויות כמו חניה בחינם בחניונים ציבוריים, חניה בחניות המיועדות לנכים, חניה במקומות אסורים (בתנאי שהרכב אינו מפריע לתנועה או למעבר הולכי רגל) ועוד. זכויות אלה נועדו להקל על התניידותם של אנשים הסובלים מנכויות שונות. לעיתים קרובות, גם אנשים עם תסמונת דאון זכאים לקבלת תו נכה לרכב.

מהי תסמונת דאון?

תסמונת דאון היא הפרעה גנטית המתרחשת כאשר חלוקת תאים לא תקינה בשלב העוברות גורמת לעותק נוסף (מלא או חלקי) של אחד הכרומוזומים. הדבר גורם לשינויים התפתחותיים ופיזיים בתינוק שנולד, המלווים אותו לאורך כל ימי חייו. 

למרות שלאנשים עם תסמונת דאון יש מאפיינים חיצוניים די דומים, ההפרעה עשויה להתבטא באופן שונה אצל כל אחד מהם. בדרך כלל תסמונת דאון גורמת למוגבלות אינטלקטואלית ולעיכובים התפתחותיים, והיא עשויה אף לגרום לבעיות רפואיות אחרות, כמו מומי לב והפרעות במערכת העיכול.  אנשים בעלי תסמונת דאון עשויים להציג סימפטומים נוספים, כגון:

  • טונוס שרירים ירוד
  • התנהגות אימפולסיבית
  • שיפוט לקוי
  • טווח קשב קצר

תסמונת דאון – תו נכה

לעיתים קרובות, מוענק תו נכה להוריהם של ילדים עם תסמונת דאון, על מנת להקל עליהם את ההתניידות בדרכים עם ילדם. העובדה שילדים אלה עשויים לסבול מסרבול וקושי פיזי, בשילוב עם השיפוט הלקוי והאימפולסיביות שעשויה לאפיין אותם, עלולה לגרום להליכה בדרכים להוות מידת מה של סכנה בטיחותית. 

העובדה שתו נכה מצומד לרכב (ולא לאדם) מאפשרת גם לילדים או לאנשים שאינם נוהגים לקבל אותו, כדי להקל על ההורים, האפוטרופוסים או המטפלים השונים שלהם להסיע אותם ממקום למקום.

איך מקבלים תו נכה?

את הזכאות של כל אדם לקבלת תו נכה קובעת ועדה מיוחדת של משרד התחבורה. כדי שתבדק זכאותכם לקבלת תו נכה, יש למלא טופס מקוון באתר משרד התחבורה ולצרף לו: צילום תעודת זהות (כולל הספח), רישיון נהיגה ורישיון הרכב או הרכבים (עד שניים) שאליהם מיועדת הבקשה. בנוסף, יש לצרף כל מסמך רפואי רלוונטי שיכול לעזור לחברי הועדה להבין את המצב לאשורו ולהחליט האם להעניק לכם את התו הנכסף.

כתיבת תגובה