המודעות לנכויות פיזיות (ונפשיות) הולכת וגדלה ברחבי העולם, וגם בישראל. מקומות רבים יותר ויותר בארץ נעשים נגישים עבור נכים, וההתניידות של אנשים אלה בדרכים הולכת ונעשית קלה יותר. ניידות היא פרמטר חשוב ביותר בתפקוד של כולנו, וקשה ביותר לנהל חיים רגילים כאשר נחסמת בפני האדם האפשרות להגיע למקומות שונים. מסיבה זו, אנשים הסובלים מנכויות שונות עשויים להיות זכאיים לסל הטבות הנקרא "גמלת ניידות".

רכב ללא מיסים

אחת ההטבות הניתנות במסגרת סל הניידות מיועדת לסייע לאדם לרכוש רכב המיועד לנכים. לעיתים מדובר בפטור מוחלט ממיסי הרכב, ולעיתים רק בהלוואה מלאה או חלקית. הדבר תלוי בשאלה אם הנכה מתעתד לנהוג ברכב ובכמות אחוזי הנכות שנקבעו לו על ידי הועדה של הביטוח הלאומי.

מי זכאי לפטור במס ברכישת רכב?

כל מי שזכאי לקבלת גמלת ניידות זכאי גם להקלות מס ברכישת רכב, על פי התנאים הייחודיים למצב הספציפי שלו. הזכאות נקבעת על פי שלושה קריטריונים:

  1. גיל: רכישת רכב ללא מיסים מוגבל עד גיל 67 – גיל הפרישה לנשים וגברים. הגיל המוקדם ביותר לרכישת רכב ללא מיסים הוא 3 – כמובן על ידי ההורה או האפוטרופוס של הילד.
  2. סוג המוגבלות: בדרך כלל, זכאות לגמלת ניידות ניתנת לאנשים עם מוגבלות ברגליים, שפוגעת בניידות שלהם. 
  3. דרגת הנכות: לאדם בעל רישיון נהיגה, דרגת הזכאות המינימלית לקבלת סל ניידות הוא 40% נכות, ולאדם שאין לו רישיון נהיגה מדובר ב-60% נכות. אחוזי הנכות נקבעים על ידי ועדה יעודית של המוסד לביטוח לאומי.

אילו הטבות נוספות ניתנות במסגרת סל הניידות?

  • קצבת ניידות חודשית: מטרת הקצבה היא לסייע בהוצאות ההתניידות הכוללות דלק, ביטוח לרכב או הוצאות על תחבורה ציבורית. גובה הקצבה נקבע על פי פרמטרים כמו המצב הרפואי, המרחק מבית האדם למקום עבודתו, הצורך ברכב מיוחד ועוד. 
  • קצבת ניידות לחסרי רכב: מיועדת לאנשים מעל גיל 18 שמשתכרים מעל 2,222 שקלים בחודש ובעלי 80% זכות ומעלה. 
  • קצבת ניידות לילד נכה: עבור ילדים מתחת לגיל 3 בעלי אחוזי נכות של 80% לפחות. 

כתיבת תגובה