אין ספק כי תו נכה מקל מאוד על נכים ובעלי מוגבלויות. האפשרות להחנות בחניות ייעודיות וליהנות מהנחה משמעותית על אגרת רישוי לרכב, מסייעת לקיום אורח חיים תקין ושגרתי. ההקלות בתשלומים מסייעות למי שהנכות פוגעת ביכולתו לעבוד ולהתפרנס והחניה בחניות רווחות ייעודיות מאפשרת לכל בעל מוגבלות פיזית להגיע בקלות מהרכב אל דלת הכניסה לבניין או למבנה הציבורי. אך האם ידעתם שלא תמיד זה היה המצב?

חקיקת חוק חניה לנכים

התקנות והחוקים לגבי חוק חניה לנכים התגבשו בישראל רק ב 1993. בשנה זו הוחלט כי רכב עם תג נכה יוכל למעשה להחנות בחניית נכים (ואם חונה שם רכב ללא תג נכה הרי שזו עבירה על החוק) ובנוסף גם בכל מקום אחר, בתנאים וסייגים מסוימים: למשל, רכב עם תו נכה בכל זאת לא יכול להחנות במיקום המפריע לתנועת הולכי הרגל או רכבים אחרים (למשל, בתחומי תחנת אוטובוס או בקרבת אי תנועה) ומונע גם מעבר של עגלות תינוקות וכיסאות גלגלים.

סוגים שונים של תו נכה

המומחים של חברת אופקים, מסבירים כי יש סוגים שונים של תג נכה. החברה עוסקת בסיוע וליווי מקצועי בהגשת בקשות לתו נכה לרכב ובייעוץ וליווי לבקשות ערעור על בקשות לתו נכה שנדחו. חברת אופקים מציינת כי ישנם ארבעה סוגים של תג נכה:

  1. תג נכה רגיל – מסומן עם משולש ירוק
  2. תג נכה לנעזרים בכיסא גלגלים – מסומן עם משולש ירוק ובתוכו ריבוע כחול
  3. תג נכה של משרד הביטחון – מסומן עם משולש ירוק וכלנית
  4. תג נכה של נכי משרד הביטחון הנעזרים בכיסא גלגלים – מסומן עם ריבוע כחול וכלנית

למעשה, יש הבדל רק בין תו נכה רגיל מכל סוג לבין תג נכה מכל סוג עם סימון של כיסא גלגלים – בעלי תג נכה עם כיסא גלגלים רשאים לנסוע בנתיב התחבורה הציבורית ובתנאי שהנכה נוכח ברכב בזמן הנהיגה, כנוסע או כנהג.

כל התגים מעניקים גם הנחה משמעותית בתשלום אגרת רכב ובעלי תו נכה משלמים 27 ₪ בלבד.

כתיבת תגובה