לא קל לעבור ניתוח, זה עלול לעורר חששות ולעיתים מעורבת החלמה ארוכה. מסתבר שאנשים שעברו ניתוח רציני עלולים לחוות פגיעה בניידות ולהיות זכאים לתו נכה. אלה הדברים שכדאי לדעת על כך.

האם כל ניתוח יכול לאפשר קבלת תו נכה?

יש הרבה סוגי ניתוחים, חלקם קלים וחלקם סבוכים. כלומר, לא כל הניתוחים מביאים אוטומטית לזכאות לתו נכה. יחד עם זאת, ניתוחים מסוימים המשפיעים באופן משמעותי על הניידות יכולים לזכות אנשים בקבלת תו נכה. הליכים כגון ניתוח החלפת מפרק ברך, ניתוח החלפת מפרק ירך וניתוחים דומים הפוגעים ביכולתו של אדם לנוע בחופשיות עשויים לעמוד בקריטריונים לקבלת תו נכה. עם זאת, חשוב לציין כי כל מקרה נבדק כעומד בפני עצמו וזה לא נעשה אוטומטית. במשרד התחבורה מתייחסים לנסיבות הייחודיות של הניתוח והשפעתו על יכולת הניידות של המטופל.

איך משפיעים אחוזי הנכות לקבלת תו נכה לאדם לאחר ניתוח

ניתן לומר בהכללה, כי לדרגת הנכות יש משמעות בקביעת הזכאות לתו נכה, לאחר ניתוח. בדרך כלל, דרגת נכות גבוהה עקב ניתוח (כ- 60% ומעלה), מגדילה את הסיכוי לקבל תו נכה. אחוז הנכות תלוי בסוג ובמספר המפרקים שהוחלפו, סוג הניתוח, אופן ההתאוששות, המגבלה בניידות של המנותח ועוד.

תהליך קבלת תו נכה לאחר ניתוח

כדי לקבל תו נכה, יש צורך לפנות לרשות המתאימה. כך למשל מקובל לפנות אל המוסד לביטוח לאומי או אל ועדה רפואית ייעודית, הבודקת בצורה מדוקדקת תביעות נכות. צריך לדעת כי תהליך הגשת הבקשה כרוך בהעברת פרטים ומידע רפואיים לגבי הניתוח, היסטוריה רפואית ולעיתים חוות דעת נוספות. בודקים איך המצב הרפואי משפיע על הניידות ועל איכות חייו של המנותח. 

יש לציין כי ניתן להיעזר בחברה הבקיאה בפרוצדורה. הטיפול יכול להקל על המנותחים, למנוע מהם סחבת או טרטור בדרך לאישור התו. אגב, במידה וההחלטה שלילית, ניתן להגיש ערעור. לסיכום, ניתוח כגון של החלפת מפרקים, עלול לפגוע ביכולת הניידות. הגשת בקשה בפרוצדורה מתאימה תאפשר לקבל תו שמקנה זכויות מיוחדות בחניה ושיפור איכות החיים עקב כך.

כתיבת תגובה