הצורך בהתניידות לא זר לאיש מאיתנו, במיוחד בחברה הישראלית. ההגעה ממקום למקום בין אם לעבודה או לסידורים מחייבת אותנו לעיתים להשתמש בכלי תחבורה, בין אם פרטי או ציבורי. הצורך בנוחות בכל הנוגע להתניידות בקרב נכים עולה שבעתיים, בין אם להגיע לטיפולים רפואיים או לשיקום או כדי לצאת מהבית לעיתים באופן שיוכל לחסוך את הטרחה בהתניידות בתחבורה ציבורית ואת הכאבים שיכולים להתלוות לכך.  

היכולת לקנות רכב ללא מיסים יכול להיות נדבך חשוב ביותר בכל הנוגע לעזרה למצב הקיים והלא פשוט שאיתו מתמודד הנכה. בין אם הנכה הינו בעל רישיון נהיגה או בין אם אין ברשותו רישיון נהיגה וישנו אדם המורשה להסיע אותו. 

כדי לקבל את הזכאות לקניית רכב ללא מיסים לנכים, על האדם לעמוד בפני וועדה לקביעת דרגת נכותו מטעם משרד הבריאות. זכאי בעל רישיון נהיגה אשר נקבעו לו 40% נכות או לחילופין אדם שאין ברשותו רישיון נהיגה ונקבעו לו 60% לפחות של מוגבלות בניידות ובנוסף נקבע לו על ידי ועדה רפואית שיש צורך להסיע אותו בהתנהלות חיי היומיום שלו ובפרט על ידי אדם המורשה להסיע אותו בהתאם לחוקי המוסד לביטוח לאומי.

יוכל אדם לקנות כל רכב שירצה במסגרת זכאותו לקניית רכב ללא מיסים לנכים, אם יחולו על הרכב ההתניות וההנחיות של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ובפרט שיותקנו האביזרים המתאימים ברכב לפני הנחייתם. בנוסף, הרכב הנקנה יהיה חייב לעמוד בהגדרתו של רכב קובע. הגדרה זו כוללת בתוכה את נפח המנוע המצומד לאחוזי הנכות שנקבעו על פי המוסד לביטוח לאומי. בהתאם לכך יחושב סכום הכסף על מיסי הרכב הקובע ובכך יוכל הזכאי לקנות את הרכב מופחת המיסים שיסייע לו בחייו.

במידה ויהיה קיים הצורך להחליף את הרכב הראשון שנקנה, יתחייב הזכאי להחזיר את הלוואה העומדת על הרכב הראשון ורק לאחא מכן יוכל לקבל הלוואה חדשה לכיסוי רכב ללא מיסים לנכים שני. חשוב לציין, במידה שרכב חדש נרכש לאחר שימוש של בין 3.5-5 שנים ברכב הקודם, בהתאם לאחוזי הנכות שנקבעו, לא בהכרח יהיה החזר בפועל.

כתיבת תגובה