נכי צה"ל זכאים לזכויות רבות ומגוונות בהתאם לחומרת מצבם ולסוג פגיעתם. אחת מן הזכויות היא הזכות לרכב רפואי לנכי צה"ל. הרכב הרפואי הוא אחד מהכלים אשר ילוו את הנכים במסלול השיקום שלהם לאורך דרך ארוכה ומכך זכות זו היא אחת מהזכויות הבולטות. בנוסף, בהתאם לנכות הנקבעת יוכלו לקבל הזכאים לכך, קצבה חודשית על בעבור הוצאות החזקת הרכב.

בכדי לקבל זכאות לרכב רפואי לנכה צה"ל, על המבקש להגיש בקשה לאגף השיקום של משרד הביטחון, זאת לאחר שנקבעה לו דרגת נכות על פי חוק. בנוסף על המבקש להראות את יכולתו לנהוג ולהשתמש ברכב על פי אישור המכון הרפואי לבטיחות בדרכים. במידה ונדחתה בקשתו של המבקש, יש ביכולתו להגיש ערעור על החלטת הועדה של אגף השיקום.

בבואכם להגיש בקשה לרכב רפואי לנכה צה"ל, עליכם לזכור כי לאחר אישור הבקשה, יצויין ברישיון הנהיגה של הזכאי מגבלות מסויימות על העברת הרכב ללא אישור משרד הביטחון או רשות המכס. חשוב לציין גם כן, שאין אפשרות להעביר בעלות או להחליף את הרכב לפני מועד החלפתו על פי חוקי משרד הביטחון.

נכי צה"ל שנקבע להם אחוזי נכות מקסימליים של 100%, יקבלו זכאות למימון מלא של רכב רפואי ממדינת ישראל. נכות מיוחדת זו באה לידי ביטוי במצב של קטיעת שני הרגליים ובקריטריונים נוספים.

למעט מקרים חריגים הקבועים בחוק, לא תינתן זכאות לרכב רפואי לנכה צה"ל, למבקש אשר נכותו אינה עולה על תקופה של שנה. כמו כן, מבלי לגרוע מהאמור, משך הזכאות לרכב רפואי יכולה להינתן לתקופות קצרות.

 על פי חוק, נכה המבקש להחליף את רכבו הרפואי שניתן לו מהמדינה יוכל להחליפו אחת לשלוש וחצי שנים, על פי החלטת אחראי רכב רפואי אשר מונה על ידי משרד הביטחון. בנוסף, בכל הנוגע לסיום תקופת הזכאות לרכב רפואי לנכה צה"ל, יכול הנכה להחזיק ברכב מעבר לתקופת הזכאות. לאחר חמש שנים מקניית הרכב יוכל למכור את רכבו ללא החזר מיסים לרשויות המס המדיניים.

לגרים בחו"ל – אדם אשר הוכר כנכה צה"ל שמקום מגוריו הקבועים נמצא בחו"ל יוכל להיות זכאי לרכב רפואי או מדיני ולהטבות מסויימות על פי חוק.

כתיבת תגובה