רכב רפואי שיקומי, על פי הגדרת הוראות משרד הביטחון, הינו כלי רכב המוקצב לנכה הזכאי לכך בהתאם להוראות המשרד. היחידה לשירותים רפואיים באגף השיקום שבמשרד הביטחון אחראית למתן זכאות לרכב רפואי.

קיימות שלוש קבוצות של רכב רפואי שיקומי – 

רכב בבעלות הנכה – רכב אשר נרכש על ידי הנכה ונמצא בבעלותו. אגף השיקום משתתף בהוצאות הרכישה, הביטוח והאחזקה. הנכה זכאי להחליף את רכבו כל שלוש שנים וחצי. 

רכב שיקומי בבעלות הנכה – רכב אשר נרכש על ידי הנכה ונמצא בבעלותו ואשר משמש לניידות הנכה ולשיקומו הכלכלי, כמו מונית או רכב מסחרי. אגף השיקום משתתף בהוצאות הרכישה, הביטוח והאחזקה.

רכב בבעלות המדינה – רכב המיועד לנכים בעלי דרגת נכות קשה (100%+). הרכב נרכש, מתוחזק ומבוטח על ידי אגף השיקום. הרכב הינו רכוש המדינה, אך ברישיון הרכב רשום הנכה כבעלים. הזכאות להחלפת הרכב היא כל חמש שנים.

הזכאות לרכב רפואי שיקומי נקבעת בהתאם להוראת אגף השיקום. הזכאות ניתנת לנכים פגועי רגליים מדרגת נכות 30% ומעלה, ולנכים אחרים מדרגת נכות 50% ומעלה. בהוראה נקבעו, בין היתר, סוג הרכב הרפואי בהתאם לסוג הנכות ולאחוזי הנכות של הנכה; סיוע המשרד ברכישת רכב רפואי; סייגים לזכאות; וטיפול במקרים חריגים.

כאשר רכב רפואי שיקומי נרכש על ידי הנכה ונמצא בבעלותו, אגף השיקום משתתף בהוצאות הרכישה, הביטוח והאחזקה. נפח המנוע של כלי רכב רפואיים נע בין 1,600 ל-3,800 סמ"ק, בהתאם לאחוזי הנכות שנקבעו לנכה.

אגף השיקום מסייע לנכה ברכישת רכב ראשון על ידי תשלום המס החל על הרכב היציג שהנכה זכאי לו, מתן מענק בגובה של שני שלישים מערך הרכב ללא מסים, והלוואה מסובסדת בשיעור של שליש מערך הרכב ללא מסים. נכה זכאי לרכוש רכב רפואי מכל סוג, על פי בחירתו, אולם הסיוע הכספי המירבי של אגף השיקום לרכישת הרכב ניתן בהתאם לרכב היציג לו הוא זכאי.

בנוגע להחלפת רכב רפואי שיקומי קובעת ההוראה, כי הנכה אמור לקבל סיוע כספי בגובה ההפרש שבין מחיר רכב יציג חדש לו הוא זכאי לבין המחיר של רכבו הישן הקבוע במחירון לרכב משומש.

כתיבת תגובה