קצבת ניידות הינה קצבה אשר משולמת מטעם המוסד לביטוח לאומי לכל אדם שנמצא עומד בקריטריונים של מי שזכאי לקצבת ניידות. על פי חוק, כל אזרח ישראלי, שנמצא מוגבל בניידות, בהתאם לאחוזי נכותו זכאי לקצבת ניידות.

אדם מוגבל בניידות הוא כל אזרח ישראלי אשר מלאו לו שלוש שנים ושעדיין לא הגיע לגיל הפנסיה הנקובה בחוק, שנמצא מתאים עקב החלטה של ועדה רפואית אשר קבעה לו אחוזי נכות בהתאם למגבלותיו בגפיים התחתונות(רגליים) כמובן על פי רשימה מוגדרת של ליקויים תפקודיים. בתנאים מסויימים יוכל האדם המוגבל להשתמש בקצבת הניידות לאחר הגעתו לגיל הפנסיה.

תנאי הזכאות מתחלקים לשניים:

במקרה והמוגבל בתנועה הינו בעל רכב, והסתייע במוסד לביטוח לאומי בהלוואה לקניית רכב, שמו חייב להופיע ברישיון הרכב. בנוסף ניתן להוסיף שמות אחרים כגון מטפל או בן משפחה לרישיון הרכב בהנחה והאדם הנוסף גר איתו באותו בית או בבית שנמצא לא רחוק מבית המוגבל בכ1500 מטרים בקו אווירי. לעומת זאת, אם המוגבל בתנועה לא הסתייע בהלוואה מביטוח לאומי, שמו אינו חייב להופיע ברישיון הרכב, למשל הורה לקטין מוגבל יוכל להיות רשום ברישיון הרכב.

במקרה השני, מי שזכאי לקצבת ניידות ואינו בעל רכב או שנקבע שרכבו מושבת, יוכל לקבל קצבה בצורה של השתתפות בהוצאות ניידות. כחלק מתנאי קבלת קצבת הניידות היא הגעתו של המבקש לגיל 18, נקבע לו מוגבלות בניידות של 80% ובנוסף שהוא עובד עד רמה מסויימת ואינו מוכר כנכה בחוק הביטוח הלאומי. 

למקרה השני ישנם עוד כמה אפשרויות. אחת מהן היא שהאדם המבקש קצבת ניידות עומד בקריטריונים של היותו בן 18, הוא מקבל קצבת שירותים מיוחדים והוא מוגבל בתנועתו בשיעור של 100% נכות או שועדה רפואית מטעם ביטוח לאומי קבעה לו שהוא אינו יכול לנוע ללא כיסא גלגלים. אפשרות נוספת היא, שהאדם המבקש מקבל קצבה לילד נכה ונקבע לו מוגבלות בתנועה בשיעור של 80% לפחות או שוועדה רפואית מטעם ביטוח לאומי קבעה לו שהוא אינו יכול לנוע ללא עזרתו של כיסא גלגלים

שימו לב – ישנה גם האפשרות לקבל קצבת ניידות לרכב משותף. כחלק מעמידה בתנאים לקבלת קצבה משותפת על המבקשים להיות בדרגת קרובי משפחה. בנוסף, בין אם לשניהם יש רישיון נהיגה עליהם לגור באותו הבניין. לעומת זאת, אם לאחד מהם יש רישיון נהיגה או לאף אחד מהם אין, עליהם לגור באותה הדירה.

כתיבת תגובה