אדם המוגבל בתנועתו ברגליו, לעיתים זכאי לזכויות מסויימות בקניית רכב. המוסד לביטוח לאומי מעמיד זכויות לנכים בקניית רכב בצורה של הלוואה עומדת למימון מלוא הסכום או הסכום החלקי בקניית רכב פרטי או מסחרי, או בהתאמתו של רכב כדי שבעליו יוכל להתנייד עמו בהתאם לנכותו. 

הזכאי להלוואה עומדת, בהתאם לתנאים, מחוייב לחתום על טופס התחייבות אותו ניתן למצוא באתר הביטוח הלאומי. טופס זה מציין את ההתחייבויות של הלווה לביטוח הלאומי. יותר לציין, לא תינתן זכאות להלוואה לאדם אשר קנה רכב לפני שאושרה בקשתו וזכאותו להלוואה.

אחד מהקריטריונים לקבלת ההלוואה העומדת היא שהאדם המוגבל יהיה נוכח ברכב בעת הנהיגה בו בין אם בן משפחה או מטפל מסיע אותו. ישנם גם מקרים חריגים המאפשרים למסיע לנהוג ברכב גם בזמן שהמוגבל בניידות אינו נמצא ברכב, בהתאם לבקשתו.

אפשרות נוספת היא להתאים את רכבו של מהמוגבל בניידות לרכב אשר ניתן להכנס בו בכסא גלגלים ולנהוג בו כך. על כן עליו לעמוד בשני תנאים בסיסיים, האחד הוא שנקבע לו שהינו חייב להתנייד עם כיסא גלגלים והשני שהמכון הרפואי לבטיחות בדרכים קבע שהרכב המתאים לו הינו רכב מותאם אישית לכסא גלגלים.

בכל הנוגע להלוואה העומדת, חישוב אחוזי ההלוואה מתבצע על פי אחוזי נכותו של המוגבל בתנועה כפי שנקבע לו בנוסף לעובדה האם בעל המוגבלות הוא בעל רישיון הנהיגה או שאין ברשותו רישיון נהיגה. באמצעות ההלוואה שנקבעה, יוכל הזכאי לקנות רכב מותאם לנכותו בהתאם להוראות המכון הרפואי לבטיחות בדרכים הקובע אילו רכבים עומדים בתקן.

חובה לצרף בתביעה להלוואה עומדת צילום רישיון נהיגה בתוקף(של הלווה או של המסיע) ובנוסף צילום של פוליסת ביטוח מקיף תוקף.

זכות נוספת בזכויות נכים בקניית רכב היא שירותי גרירה. אדם אשר רכש רכב באמצעות ההלוואה שלקח מהמוסד לביטוח לאומי והוא זכאי לקצבת ניידות, זכאי לשירותי גרירה בהתאם לברה המבטחת הרשומה, ללא אפשרות לקבלת רכב חלופי.

חשוב לזכור – אין להשתמש ברכב שנקנה תחת ההלוואה לצורכי שיעבוד, משכון, עיקול או להשתמש ברכב כעירבון לחוב מסויים, אך ורק אם ניתן אישור מהמוסד לביטוח לאומי. אי עמידה בהסכם תחוייב בהחזרתו של הרכב.

כתיבת תגובה