יש מקרים שונים בהם אנשים לא יכולים להסתר ללא ליווי צמוד. ליווי צמוד הוא מעין שמירה עליהם בכדי שיוכלו לבצע את מטלות היום יום שלהם, והמוגבלות הראשונה שעולה לכולנו בראש כשמדברים על אדם החייב ליווי צמוד היא עיוורון.

ואכן, עיוור במקרים מסוימים חייב ליווי צמוד לכל מקום (יש כאלו שמסתדרים לבד ויש כאלו עם כלב נחייה) אבל הוא לא המקרה היחיד. יש עוד לא מעט בעלי מוגבלות כזו או אחרת שתיכף נפרט, מבוגרים או ילדים שצריכים ליווי. כשהם מגיעים למקום בו משלמים על כניסה, האם גם המלווה צריך לשלם? התשובה היא שכמובן שלא.

מי הם אלו שצריכים מלווה?

אדם החייב ליווי צמוד יכול להיות אחד מהמקרים הבאים. הוא יכול להיות מי שמקבל גמלת סיעוד מהביטוח הלאומי, הוא יכול להיות מי שנחשב לנכה של משרד הבטחון, יש ילדים בעלי תעודת נכה שגם הם חייבים ליווי צמוד ולא יכולים להסתדר בלעדיו, יש אנשים עם מוגבלות שכלית שלא יכולים להסתדר בעולם ללא מישהו שילווה אותם לכל מקום, יש אנשים עם לקות נפשית שמתקשים להסתדר בעצמם, יש ניצולי שואה ונכי במלחמה בנאצים, יש נפגעי עבודה שחייבים ליווי, יש כאלו שמקבלים קצבת שירותים מיוחדים ויש עוד שלל מקרים בהם אנשים חייבים מישהו שיהיה איתם בכל מקום שהם הולכים אליו.

איך מתבצעת מימוש הזכות לא לשלם?

אדם החייב ליווי צמוד, מגיע כאמור למקומות שונים שבחלקם הוא צריך לשלם ובחלקם לא, אבל ברור שהמלווה שלו לא יצטרך לשלם כי הוא לא מגיע לשם הנאה אלא רק כמלווה מקצועי. איך אפשר לממש את הזכות לקבלת פטור? מי שיש לו מגבלה רשמית יכול לקבל תעודה של "פטור מתשלום עבור מלווה", וכשהוא מגיע למקום ציבורי כלשהוא בו צריך לשלם, הוא יציג את התעודה. אדם החייב ליווי צמוד שמזמין דרך הטלפון או האינטרנט את השירות, יקבל גם הוא את הפטור מתשלום על המלווה אחרי שיציג את התעודה בדרך דיגיטלית כלשהיא כמו מייל, ווטסאפ וכדומה. מה שבטוח הוא שאין סיבה שהמלווה ישלם

כתיבת תגובה