כיום בישראל חיים כ – 148,000 ניצולי שואה. כאזרחים ותיקים הם זכאים לזכויות אלו בנוסף לזכויות שמגיעות להם כניצולי שואה, אחת מן הזכויות האלו היא קבלת תו נכה לניצול שואה.

מי מוגדר כנכה ניצול שואה?

אדם בעל נכות של לפחות 25% לפי חוות דעת רפואית ומי שחי בזמן השואה תחת שלטון הנאצים או שברח מביתו לאחר הכיבוש הנאצי משנת 1938.

נכון לשנת 2023 כ – 25% מניצולי השואה שחיים בארץ נמצאים מתחת לקו העוני, רבים מהם סובלים מבעיות בריאות שונות – פיזיות ונפשיות.

בישראל של היום גרים מעל ל-148 אלף ניצולי שואה. מדובר בגברים ונשים שעברו את אחת החוויות הקשות, המצלקות והמורכבות ביותר שבן אנוש יכול לעבור, ושלמרות הכל השקיעו מאמץ והצליחו לבנות לעצמם חיים של ממש כאן בארץ ישראל. מי שבאותה תקופה היו ילדים קטנים היום הם כבר אנשים מבוגרים וקשישים, כאלו שמתמודדים עם לא מעט קשיים פיזיים לצד הזיכרונות והעבר המורכב שתמיד מלווה אותם.

מדינת ישראל שמה לעצמה למטרה להשקיע בניצולי השואה שחיים בתוכה על מנת לאפשר להם חיים נוחים עד כמה שאפשר. רבים מבני המשפחה של הניצולים מחפשים דרכים והטבות שיעזרו להם להקל עליהם ולהעניק להם את החיים שמגיעים להם גם בגיל מבוגר. לצערנו, ישנם לא מעט דיווחים על ניצולים אשר מתמודדים עם עוני ותנאי מחייה לא נאותים, אבל כאן אנחנו רוצים לחשוף אתכם לזכות שיכולה לסייע להם בצורה משמעותית.

הנפקת תו נכה לניצולי שואה

מתוך רצון להקל על ניצולי השואה אשר מתמודדים עם מחלות שונות או מצבים פיזיים מורכבים, הביטוח הלאומי ומשרד התחבורה מאפשר לרבים מהם להנפיק תו נכה. כך, הם או הקרובים להם יוכלו לחנות בקרבת הכניסות למבנים שונים, מה שיקל על ההתניידות שלהם ויהפוך את הפעילויות השגרתיות והקבועות לנוחות ומהירות הרבה יותר.

האם כל ניצול שואה יכול להנפיק תו נכה?

לצערנו, לא כל ניצול או ניצולת שואה יכולים להנפיק תו נכה. בדומה לכל אזרח אחר במדינת ישראל יהיה עליהם להציג בפני הגורמים השונים את הקושי איתו הם מתמודדים ולהוכיח כי התו אכן יוכל לעזור להם לחיות חיים נוחים יותר. לרוב, הביטוח הלאומי מבקש ממגישי הבקשה להציג מסמכים רפואיים שונים וחוות דעת מקצועיות שיצדדו בהחלטה להעניק את התו.

״אופקים מימוש זכויות״ עומדים לצד ניצולי השואה

במידה וגם לכם יש קרוב משפחה אשר שרד את הזוועות אשר מתמודד עם מצב רפואי לא פשוט – אנחנו מזמינים אתכם לפנות אלינו. הצוות שלנו כבר ליווה מאות ישראלים בתהליך הנפקת תו נכה ונשמח לעשות את אותו הדבר גם עבור הגיבורים של כולנו.

לאיזה זכויות זכאים ניצולי השואה בארץ?

מדינת ישראל משקיעה משאבים רבים בטיפול ושיקום בניצולי השואה ומעניקה להם זכויות מיוחדות מתוקף מעמדם והעובדה כי רבים מהם סייעו להקמת המדינה בשנותיה הראשונות. 

ניצולי השואה בישראל זכאים לסל הטבות מיוחדות כמו : סיוע כספי, הטבות כלכליות שונות, החזרים על טיפולים רפואיים שונים, תנאים מיוחדים בקבלת הלוואות ועוד.

איך מקבלים תו נכה לניצול שואה?

כמו בהליך קבלת תו רגיל לנכה, גם במקרה של נכה ניצול שואה יש קודם כל צורך בחוות דעת רפואית של רופא מומחה שתתאר את מוגבלותו של ניצול השואה, אם זה מצב רפואי פיזי שמונע ממנו להתנייד באופן עצמאי או באופן מוגבל, או מצב נפשי כתוצאה מכך שהוא ניצול שואה.

יש לצרף גם אישור מאגף ניצולי השואה במשרד האוצר על כך שניצול השואה מוכרח להתנייד עם רכב, אחרת בריאותו תיפגע. 

תו הנכה יכול לעזור לנכים ניצול שואה בחנייה במקומות מוסדרים וייעודיים, עם נסיעות לטיפולים רפואיים בעצמם או עם בן משפחה או מטפל. 

הוצאת תו הנכה לניצולי שואה כרוכה בבירוקרטיה והוצאת מסמכים שונים, אבל יכולה בהחלט לשפר את איכות חייכם.

לסיכום,

תו נכה לניצולי שואה יכול לשפר מאוד את איכות חייהם ולעזור להם ולבני משפחותיהם בגישה וחנייה במקומות מוסדרים. אם אתם עומדים בקריטריונים לקבלת תו נכה לניצולי שואה, אל תוותרו על כך, פנו אלינו לאופקים מימוש זכויות ואנו נסייע לכם בכל מה שקשור לבירוקרטיה הכרוכה בקבלת תו נכה לניצולי שואה.

כתיבת תגובה