תו נכה לחולה

מחלות דמנטיות הן מחלות שפוגעת בדרך כלל בקשישים, ושמתאפיינות בפגיעה משמעותית בתפקוד הקוגניטיבי של החולה. מחלות אלה הן מחלות חשוכות מרפא, ואי אפשר לעצור את ההדירות של החולים, ולכן ההתמודדות איתן היא קשה מאוד לבני המשפחה. אחת המחלות הדמנטיות הכי שכיחות היא מחלת האלצהיימר שפוגעת בזיכרון, בדיבור, בחושים, וגם ביכולת ההליכה ובהתמצאות של האדם הסובל ממנה. החולה נהפך עם הזמן לתלוי במלווים ובני המשפחה שלו, והוא יאבד את היכולות הכי בסיסיות.

תו נכה לחולה אלצהיימר/דמנציה

המשרד הממונה על תגי נכות הוא משרד הרישוי, והזכאות נקבעת לפי וועדה רפואית שמוקמת על ידי המשרד, שקובעת קריטריונים ספציפיים אם אדם מסוים זכאי לתג. הבקשות צריכות להיות מוגשות על ידי החולה או בני המשפחה שלו, והן צריכות לכלול מסמכים רפואיים על המצב של החולה, ועל  ההתקדמות של המחלה והשפעותיה. ההחלטה לזכאות או לאי הזכאות נעשית לפי המידע הרפואי שהוגש, לפי דרגת הקושי של המחלה והצורך בעזרה בניידות. הקביעה נעשית לפי הטפסים הרפואיים  בלבד, ללא הזמנת החולה לוועדה. 

אם תו החנייה מאושר, הרכב שמסיע האדם החולה יהיה זכאי להחנות בחניית נכים, מה שיקל על הניידות של החולה.

הליך הבקשה הוא לא הליך קל. הקושי המרכזי הוא העובדה שהוועדה קובעת לפי מסמכים רפואיים בלבד, ושהתנאים שלה לא מיודעים לציבור המבקשים, וגם לא סיבות הדחייה במקרים של דחיית הבקשה. עובדות אלה יכולות לגרום לקושי ותסכול רב לחולים ולבני המשפחה.  כדי להקל על ההליך יש לשים לב למסמכים שמתצרפים לבקשה, ולוודא שהם אכן מפורטים ומבוססים כדי שהוועדה תסכים להענקת התו.

במקרה שהבקשה מאושרת התג יוענק על לשני כלי רכב. אם הוועדה מחליטה לדחות את הבקשה יוכל הנכה או בני משפחתו להגיש מכתב ערעור ובקשה חדשה, אבל אחרי תקופת המתנה מסוימת.

יש לציין גם כן שתו הנכה לא מחודש באופן אוטומטי שתוקפו תם, ושיש צורך בהגשת בקשה לחידוש התו בהליך דומה להליך הראשון.

כתיבת תגובה