יש בינינו עדיין לא מעט ניצולי שואה. למה עדיין? כי לצערנו ככל שעובר הזמן הם הולכים ומתמעטים, ואיתם גם העדויות על הזוועות שהם עברו שם. חובה עלינו לסייע להם לעבור את הזמן שנשאר להם על פני האדמה כמה שיותר בקלות, עם כמה שפחות סבל ועם כמה שיותר עזרה מצידנו.

חשוב לזכור שלא מעט מאותם ניצולי שואה הם גם בעלי נכות של ממש, בין אם נכות פיזית ובין אם נכות נפשית. עמידה בתור למשל יכולה להיות סיוט בשבילם בגלל המגבלה או בגלל הגיל, ובדיוק בגלל זה יש להם פטור מעמידה בתור ניצולי שואה מביטוח לאומי.

מי הם הזכאים?

פטור מעמידה בתור ניצולי שואה מביטוח לאומי כשמו כן הוא. הוא מיועד לניצולי שואה שעברו את הזוועות, ניצולי שואה אשר מקבלים תגמול חודשי שיכול להיות תגמול בהתאם לחוק רדיפת הנאצים, כאלו שמקבלים השלמת קצבה מוועידת התביעות, אן כאלן שמקבלים גמלה על זה שהם יוצאי גטאות ומחנות ריכוז.

גם נכי המלחמה בנאצים שמקבלים גמול חודשי גם הם מקבלים פטור מעמידה בתור ניצולי שואה מביטוח לאומי, וגם כאלו שמקבלים קצבה ממדינה אחרת על זה שהם ניצולי שואה. כל אלו אמורים לקבל תעודה שכתוב עליה "פטור מהמתנה", ויש מקרים בהם יש גם פטור מתשלום עבור מי שמלווה אותם.

פטור מהמתנה (כמעט) בכל מקום

אז מתי ניתן לנצל פטור מעמידה בתור ניצולי שואה מביטוח לאומי? כשמחכים בדואר למשל. כ גם כשמחכים בתור לפקיד בבנק או לפקיד בביטוח לאומי או בכל מוסד ממשלתי. בכל מקום כמעט הפטור תקף אבל יש מקרים בהם הוא לא. מתי לא? למשל כשההמתנה בתור נעשית במכונית, אין פטור ממנה. כך גם בתור לתחבורה ציבורית או בתור לשירות רפואי כלשהוא.

אין ספק שזה שאנו כחברה מכירים בזה שניצולי שואה לא צריכים לסבול בתור זה מדהים. יש עוד לא מעט צעדים שנעשים כדי להקל עליהם את החיים ויש עוד צעדים רבים שאפשר לעשות, אך מה שבטוח הוא שזה הופך את כולנו לאנשים טובים יותר.

כתיבת תגובה