החל מ-2010, גם הורים לילדים הסובלים מאוטיזם נחשבים כזכאים לקבלת תו חנייה לנכה, תו, שלמעשה, מאפשר להם להחנות את כלי הרכב שלהם בכל אותם מקומות שמסומנים כחניות נכים, ואף, במקרים מסוימים, במקומות שבהם החניה אסורה לכאלה שאינם זכאים לקבלת התג. יחד עם זאת, ראוי לציין, כי הזכאות לקבלת תו חניה לילד עם אוטיזם ניתנת רק להורים שילדם זכאי לגמלת נכות בשיעור של לפחות 60%, ובמקרים שבהם התניידות הילד ללא רכב עלולה להזיק למצבו הבריאותי או להחמירו. הנוסף, זכאות לתו חניה ניתנת להורים שילדיהם לוקים במוגבלות ברגליהם, מסוגי המוגבלויות המצריכות ניוד בכסא גלגלים או בכלי רכב.

תו חניה לילד עם אוטיזם

על אף, שלכאורה, אוטיזם נכלל בקריטריונים השונים לזכאות לקבלת תווי הנכה, התהליך עצמו מצריך הגשת בקשה מסודרת לשם כך, וכל בקשה כזו נבחנת בקפידה לעומק ע"י ועדה הממונה לנושא זה מטעם אגף הרישוי של משרד התחבורה. החלטות הוועדה נגזרות בהתאם לקריטריונים השונים לזכאות, כפי שהם מפורטים בחוק החניה לנכים.

בדומה לכל הגשת בקשה לקבלת תווי נכות, גם הגשתה של הבקשה לקבלת תו חניה לילד עם אוטיזם, מבוצעת באמצעות טופס ייעודי. טופס זה מכונה – בקשה לתו נכה ולפטור מאגרת הרישוי. אל הטופס המלא תצטרכו לצרף את המסמכים הרלוונטיים, שכוללים, בין השאר את המסמכים הרפואיים המאשרים את מצבו של הילד, תצהיר המפרט את הסיבות שבגינן אתם נזקקים לתו הנכה, ולא מעט מסמכים נוספים, שמטרתם לשכנע את הרשויות בצורך שלכם בתו. במקרים שבהם אותו כלי רכב שעבורו אתם מבקשים את תו נכה הוא רכב חברה, תצטרכו גם להציג, בנוסף, מכתב רשמי מטעמה של החברה, שבו מצהירים נציגי החברה על כך שרכב מיועד לשימושכם באופן קבוע. בדומה לכך, בקשת תו חניה לילד עם אוטיזם כעבור רכב שכור תצריך מכם להציג את חוזה שכירותו, החתום בין חברת השכרת הרכב לביניכם.

חשוב לדעת

יותר מכמחצית הבקשות לקבלת תווי חניה לנכים נדחות ע"י אותה ועדה אותה הזכרנו קודם, ולכן, רצוי שלא לבצע את התהליך בעצמכם, אלא באמצעות חברה מקצועית המתמחה בכך.

תג נכה לאוטיסט

בישראל של היום ישנן משפחות רבות אשר אחד מבניהם או בנותיהם מתמודדים עם אוטיזם. עכשיו כבר כולם יודעים שהאוטיזם הוא ספקטרום רחב, שעליו נמצאים אנשים רבים שמתמודדים עם קשיים שונים, והגופים הממשלתיים רוצים להעניק לכל אחד ואחת את ההתאמות שיעזרו להם בצורה הטובה ביותר. בדיוק מהסיבה הזו חשוב לנו להעלות את המודעות לפרט שרבים לא מודעים אליו – שגם אנשים המתמודדים עם אוטיזם יכולים להנפיק תג נכה.

האם כל ילד.ה המתמודדים עם אוטיזם זכאים לקבל תג נכה?

על אף הרצון שקיים אצל אנשים רבים להקל על הורים של מתמודדים עם אוטיזם כמה שיותר, כדאי לדעת שלא כל אחד או אחת יהיו זכאים לקבלת התג. על מגישי הבקשה לעמוד בכמה תנאים שמציבים הגופים המדיניים השונים. במרבית המקרים, תג הנכה יוענק כאשר לצד ההתמודדות עם האוטיזם ישנה התמודדות גופנית כלשהי ( למשל מחלות כרוניות שונות, נכויות וכדומה). המטרה העיקרית של הענקת התג היא להקל על הורים לקטינים המתמודדים עם אוטיזם, מה שיאפשר להם לקחת אותם לטיפולים ביתר קלות ולא לבזבז המון זמן ואנרגיות על חיפושי חנייה והתניידות.

מי מחליט על הענקת תגי נכה?

ישנם שני גופים אשר אמונים על ההחלטה בנוגע להענקת תגי נכות: משרד הרישוי והביטוח הלאומי. הביטוח הלאומי הוא הגוף שיבדוק את המקרה שלכם בצורה המעמיקה ביותר, ולכן יהיה עליכם להגיש אליו תביעה בשם הילד.ה שלכם. בנוסף, תתבקשו לעבור בדיקות על ידי רופא מטעם משרד הרישוי, שיבחן את המקרה שלכם ויבין האם תוכלו להפיק תועלת וקצת נחת מקבלת תג נכה.

האם מדובר בתהליך הנפקה מהיר?

לצערנו, על אף שהכוונות הן טובות, תהליך הנפקה של תג נכה הוא תהליך שלוקח זמן. עם זאת, ישנן לא מעט חברות וגופים שישמחו ללוות אתכם לאורך הדרך הזאת – ואנחנו אחד מהם. הצוות שלנו ב״אופקים מימוש זכויות״ ישמח לבחון את המקרה שלכם, לשמוע את הסיפור שלכם ולעזור לכם להנפיק את התג בצורה היעילה והנעימה ביותר. אנחנו מזמינים אתכם לפנות אלינו ויחד נעשה את המיטב.

כתיבת תגובה