לאזרחים ותיקים יש זכויות רבות שנועדו להקל עליהם בחיי היום יום, אחד החשובים שבהם הוא תו הנכה שמאפשר לאזרחים ותיקים שסובלים ממחלה או נכות נגישות קלה יותר.

מי מוגדר כאזרח ותיק?

לפי החוק, אזרח ותיק הוא אדם שהגיע לגיל הפרישה. כיום, גיל הפרישה לגברים הוא שישים ושבע ולנשים שישים ושתיים כשישנה עלייה הדרגתית בשנים האחרונות לגיל שישים וחמש.

אזרחים ותיקים זכאים להטבות שונות כמו : הנחה בארנונה, הנחה בתחבורה ציבורית, הנחה בעמלות הבנקים, הנחות בכניסה לאירועי תרבות, מוזיאונים וכדומה, הנחות בהוצאות רפואיות שונות כמו משקפיים וטיפולי שיניים, הנחות בדיור, שכירות ועוד.

האזרחים הוותיקים הם אחד הנכסים הגדולים ביותר לחברה שלנו. הם מביאים איתם המון ניסיון חיים, תובנות וידע שאנחנו פשוט חייבים להשקיע בהם ולהעניק להם את החיים הכי טובים שאפשר. מתוך הניסיון של המדינה להקל ולשפר את חייהם של האזרחים הוותיקים היא מציעה להם לא מעט הטבות והקלות. בין אם מדובר בתשלומי מס מופחתים ובין אם מדובר בהנחות בתחבורה הציבורית או בבתי הקולנוע – לאזרחים הוותיקים מגיע להנות מהחיים.

עם זאת, חשוב לזכור שיחד עם הגיל מגיעים גם לא מעט שינויים פיזיים וגופניים שיכולים להקשות על חיי היום-יום. קשישים רבים מתמודדים עם בעיות גופניות שעולות ומחמירות עם הגיל, ורבים מהם מתקשים לנהוג באופן עצמאי או ללכת מרחקים ארוכים.

המדינה רוצה לעזור להם להתמודד גם עם הקושי הזה, ומהסיבה הזו היא מציעה לאזרחים וותיקים רבים תג נכה ייעודי.

האם כל אזרח ותיק יכול לקבל תג נכה?

כדאי לדעת כי לא כל אזרח ותיק יכול להיות זכאי לקבלת תג נכה. על מנת לקבל אותו צריך להוכיח כי האזרח אכן סובל מבעיה או מגבלה רפואית שמשפיעה על היכולת שלו להתנייד ממקום למקום או לנהוג.

כדאי לדעת כי גם אזרחים ותיקים אשר עברו ניתוח משמעותי באיבר גוף חיוני (למשל ניתוח להחלפת מפרק הירך או הברך) או כאלו אשר מתמודדים עם מחלה כרונית / נמצאים בהליך שיקום רפואי יוכלו לקבל תג נכה.

אז איך מנפיקים תג נכה לאדם ותיק?

בשביל להנפיק את התג יש להגיש בקשת תביעה לביטוח הלאומי בגין הנפקת תג נכה. סביר להניח שיהיה עליכם להגיע לוועדה רפואית מטעמם, בה תתבקשו לפרט על המצב הרפואי שלכם ואולי לעבור בדיקות נוספות. חשוב להגיע לוועדה מוכנים, לאסוף ולאגור את כל המסמכים הנדרשים שיוכיחו את מצבכם וכי התג יוכל להפוך את החיים שלכם לנוחים יותר.

האם יש גורם חיצוני שיוכל לעזור לי בתהליך?

אכן כן! אנחנו ב״אופקים מימוש זכויות״ נשמח ללוות אתכם או את היקרים לכם אל עבר התג המיוחל. השאירו פרטים בטופס ונחזור אליכם בהקדם.

מה הקריטריונים לאזרח ותיק לקבלת תג נכה?

אזרחים ותיקים זכאים גם לתו נכה בהתאם למצבם הרפואי. לרוב, בגילאים מבוגרים יש יותר בעיות בריאותיות, נכויות, טיפולים רפואיים בתדירות גבוהה יותר ועוד.

תו הנכה מקנה הקלות בנגישות, זכאות לחנייה באזורים השמורים לחניית נכים, חנייה קרוב לבית, חנייה עם רכב מיוחד לנכים ועוד. 

הזכאות לתו נכה מותנית בהוכחה למצב בריאותי מסוים כמו: מוגבלות בניידות,  אחוז נכות מעל 60% ועוד.

איך משיגים תו נכה?

הליך הנפקת תו הנכה הוא לא פשוט והבירוקרטיה שכרוכה בו מונעת לעתים ממי שזקוק לו באמת להשיג אותו. יש להציג אישורים רפואיים שיעידו על מצב הניידות והבריאות שלכם.

האישורים נבדקים על ידי ועדה מיוחדת של משרד התחבורה.

יש כמה דרכים להגיש בקשה לתו נכה: באינטרנט, בדואר או על ידי הגעה פיזית למשרד הרישוי וקבלת שירות מנציג.

הטבות נוספות של תו הנכה

תו הנכה מקנה גם הטבות במילוי דלק – האוחזים בו יכולים להיעזר במתדלק, אך לשלם מחיר שירות עצמי. בנוסף, יש גם זכאות להנחה ברכישת הדלק וגם סימון מקום חניה פרטי ליד הבית או מקום העבודה.

לסיכום,

תו נכה לאזרח ותיק יכול מאוד לעזור במקרים של בעיה בניידות ומצבים רפואיים שונים, זמניים או קבועים. אם נתקלתם בקשיים בהוצאת תו הנכה פנו אלינו לאופקים מימוש זכויות ואנו נעזור לכם בהליך הבירוקרטי עד שתקבלו את תו הנכה שלכם.

כתיבת תגובה