ישנם כמה מקרים בהם יהיה זכאי אדם לרכב רפואי. וועדה אשר אישרה את זכאותו תקבע לו אחוזי נכות לרכב רפואי בהתאם לצרכיו ולדרגת נכותו. אחוזי הנכות לרכב רפואי ניתנים בהתאם לכמה קריטריונים בין אם הנכות היא זמנית או קבועה.

זכאות לרכב רפואי תיקבע על פי הפגימות ודרגת הנכות המוכרת כמוגדר בחוק. היה ודרגת הנכות וסוג הפגימה מזכות ברכב רפואי על פי יותר מסעיף אחד, יהיה הנכה זכאי לרכב לפי הזכאות הגבוהה . בנוסף, נכה בעל נכות 100% מיוחדת אשר נכותו מוכרת על פגימה או קטיעה של שתי הרגליים, קטיעה או פגיעה בשתי ידיים או נכויות קבועות בצדדי הגוף למיניהם זכאי לרכב פרטי או מסחרי אשר נמצא בבעלות המדינה.

אחוזי הנכות לרכב רפואי ניתנים בהתאם גם לנפח המנוע הניתן לזכאים. לדוגמא, כדי לקבל זכאות, בנכות קבועה, לרכב רפואי בנפח מנוע של 2000 סמ"ק חייב אדם לעמוד בכמה תנאים – אחוזי נכותו חייבות לעמוד בין 50 ל99 אחוז נכות על שתי רגליו בלבד, או נכה קטוע יד, או נכה פגוע יד בעל נכות מוכרת של 50 אחוז ויותר בגין פגימה ביד אחת וגילו מעל 50 שנה  או נכה קטוע יד בעל נכות מוכרת 50 אחוז ויותר בגין הפגיעה ביד ונכות מוכרת נוספת של 30 אחוז ויותר עקב ליקוי ראיה בעין אחת. לדוגמא זו עוד מספר סייגים ודוגמאות בהתאם לחוק.

בהתאם, גם כאשר הנכות היא זמנית ישנם זכאויות לרכב רפואי. נכים זכאים לרכב רפואי אם תוקף דרגת הנכות של הפגימה המזכה ברכב רפואי הינו לתקופה של 30 חודשים לפחות. דוגמא נוספת היא נכה פגוע רגל ,שדרגת נכותו המוכרת בגין פגימה זו  היא בין 35 אחוז ל49 אחוז או נכה שהוכר על פגימות שונות ונכותו המוכרת היא 60 אחוז ויותר, זכאי לרכב רפואי בנפח מנוע עד 1600 סמ"ק אם דרגת נכותם נקבעה לתקופה של 12 חודשים לפחות. גם בבנושא זוהי רק דוגמא אחת לזכאויות לאחוזי נכות לרכב רפואי.

חשוב לדעת – ישנם מקרים חריגים בהם יאושרו אחוזי נכות לרכב רפואי. כל מקרה הוא לגופו ויש לבדוק את זכויותיכם עם הגורמים הרלוונטים.

כתיבת תגובה