הזכאות לאחוזי נכות לנפגעי פעולות איבה, היא התנאי הבסיסי לאדם אשר נפגע בכדי שיוכל לדרוש לעצמו תגמולים ועזרה בשיקום חייו לאחר המקרה. את דרגת אחוזי הנכות לנפגעי פעולות איבה בודקת ועדה רפואית מיוחדת שהוסמכה לכך.

שימו לב – בחישוב אחוזי הנכות לנפגעי פעולות איבה, לא נלקחים בחשבון פגיעות שקרו בעבר או שייקרו בעתיד ללא הוכחת קשר נסיבתי למקרה באופן ישיר. את אחוזי הנכות בודקים בהתאם ללמפגעים שקרו באותו אירוע.

*ניתן להיעזר במחשבון שניתן על ידי המוסד לביטוח לאומי באינטרנט בבדיקת הנכות הרפואית המשוקללת.

אדם שנפגע עקב פעילות איבה כפי שהוגדרה בחוק, יובא בפני ועדה רפואית שהוסמכה לבדוק את מצבו ולשקלל את אחוזי נכותו עקב האירוע. במידה ולא נקבעה נכות קבועה, אלא נכות זמנית – יכול להיות עקב שינוי במצבו הבריאותי של הנפגע לטוב ולרע – אותו אדם יובא בפני הוועדה פעם נוספת כדי לדון באחוזי נכותו החדשים.

הוועדה הקובעת את אחוזי הנכות לנפגעי פעולות איבה, קובעת את דרגת הנכות בהתאם לרשימת הפגיעות והמחלות הקבועות בחוק, כך שלכל מחלה ופגיעה יש את הפוטנציאל שלה לגרום לנכות ועל כן נקבעים אחוזי נכות בהתאם.

אופן החישוב של אחוזי הנכות לנפגעי פעולות איבה מתבצע בכמה אופנים בהתאם לכמות וחומרת הפגיעות. אדם אשר נפגע בפגיעה אחת, דרגת הנכות שלו תהיה בהתאם לאותה פגיעה. לדוגמא, אם הוועדה מצאה לנכון שדרגת נכותו של אדם היא 25% על פגיעה אחת – דרגת נכותו תהיה בהתאם 25%.

בנוסף, כאשר הוועדה קבעה שקיימות כמה פגיעות, עליהם יקבל הנפגע אחוזי נכות, אופן החישוב יהיה בצורה הבאה – על הפגיעה הראשונה יישמרו אחוזי הנכות בשלמותם והיא תוכר כמו שזו הפגיעה היחידה, ובהתאם לשאר הפגיעות ייקבעו אחוזים בהתאם לחלק היחסי שנשאר מ100% לאחר הפגיעה הראשונה. לדוגמא – נפגע אשר נקבע לו 50% נכות בפגיעה הראשונה ו40% נכות על הפגיעה השניה, אחוז הנכות הכולל ישתקלל כך – על הפגיעה הראשונה יקבל את מלוא 50% הנכות. דרגת הנכות השניה תהיה 20% שהם 40 אחוזים מהפחתת 50 האחוזים מהפגיעה הראשונה מסך 100% הכולל. דרגת הנכות הכללית של מקרה זה תהיה 20+40=60%

חשוב לציין, על פי החלטת בית המשפט העליון, בכל מקרה שדרגת הנכות אינה מספר שלם, המספר יעוגל כלפי מעלה( למשל 12.2% יהפכו להיות 13%)

כתיבת תגובה