ההסדר של תו נכה לרכב אינו ייחודי לישראל ונהוג במדינות רבות ברחבי העולם השואפות להעניק לאוכלוסיית הנכים ואלו החולים במחלות קשות המגבילות את תנועתם – זכות מלאה לנגישות והקלות בצורת הנחות בתשלומים וחניות מסומנות. 

באירופה ניתן תג נכה אחד לכל מדינות האיחוד

יבשת אירופה מורכבת ממדינות רבות, שחלקן הגדול מאורגנות תחת האיחוד האירופי, המחבר בין מדינות אלו מבחינה חוקית, משפטית וכלכלית. כחלק ממדיניות האיחוד האירופי, יש תג נכה אחד זהה הניתן בכל המדינות המשתייכות לו. התג הזה מאפשר לאדם המחזיק בו להשתמש בו בחופשיות גם במדינות אחרות באיחוד והוא מעניק לנכים ולמחזיקי תו נכה נוחות ועצמאות מקסימלית גם בזמן מעבר בין מדינה למדינה. האחריות לכרטיס היא של כל מדינה בנפרד, על-פי התקנות הארציות וכל אזרח יכול להגיש בקשה עבור תו נכה למדינה בה הוא מתגורר ולהשתמש בו לאחר קבלתו גם במדינות אחרות.

לארצות הברית יש תו נכה משלה

ארצות הברית, שגם היא מורכבת מכמה מדינות, מנפיקה תג נכה משלה עבור אזרחי כל המדינות. גם במקרה הזה, כל אזרח יכול להגיש בקשה עבור תו נכה במדינה בה הוא מתגורר ולאחר מכן להשתמש בו ברחבי ארצות הברית. 

ומה לגבי מדינות אחרות?

לכל מדינה מערכת חוקים משלה ומשרד ממשלתי האחראי על הנפקת תו נכה. הקריטריונים הנהוגים לקבלת תו נכה במדינות אחרות יכולים להיות שונים משל הארץ. למשל, בישראל זכאים לקבל תו נכה גם מי שמוגדרים כנכים כתוצאה מפעולות איבה וגם נכי צה"ל, מושגים שלא משתלבים עם מציאות החיים במדינות אחרות.

האם תג נכה בארץ תקף גם לחו``ל?

בעבר, מי שהחזיק תג נכה תוצרת הארץ היה יכול להשתמש בו גם בחו"ל. עם השנים התעוררו בעיות משפטיות הקשורות לכך ולכן כיום תג נכה המונפק בארץ על-ידי משרד הרישוי הישראלי, תקף לישראל בלבד. מי שמחזיק בתו נכה ומבקר בארצות הברית, יכול לגשת למשרד הרישוי במדינה בה הוא נמצא, להציג את תו הנכה הישראלי ודרכון ולקבל תג נכה זמני למשך תקופת הביקור שלו. 

כתיבת תגובה