זכאי לתג נכה הוא אדם שעומד בקריטריונים ספציפיים שנקבעים על ידי משרד הרישוי והביטוח הלאומי, והזכאות מאפשר לנכה לחנות במקומות שמיועדים אך ורק לציבור הנכים, ובמקומות אסורים לחנייה, לפי מה שקובע החוק. התג ניתן במטרה להקל על הניידות של הנכה, ולעזור לו ביומיום. התג ניתן לשימוש אם וכאשר הנכה נמצא בעצמו ברכב, כנוסע או כנהג.

קריטריונים להענקת תו הנכה

אדם שסובל ממספר של מחלות, או מחלה אחת, שבגינן הוא מתקשה ללכת, או שהליכה ותנועה מזיקים   למצב הבריאותי שלו יוכל להגיש בקשה לקבלת תו נכה. אדם שמרותק לביתו, עיוור, או מי שרופא מוסמך מכיר בו כעומד באחד מהתנאים הבאים :

  • שבעל נכות בשיעור שעולה על 60%, ותנועתו ללא רכב מסכנת את בריאותו.
  • אדם שסובל מנכות ותלוי בכיסא גלגלים.
  • נכה רגליים או מרותק לביתו שצריך רכב כדי לנוע.

מספר רב של מחלות ומצבים רפואיים ונפשיים יכולים לאפשר זכאות לתג נכות. מחלות ומצבים כוללים בין היתר מחלות לב, מחלות כליות, מחלות כלי דם, מחלות נשימתיות, מחלות דימנציות, אוטיזם, סרטן, ועוד מספר מחלות אחרות שאפשר למצוא אותן באתר משרד התחבורה.

איך מגישים את הבקשה לתו נכה?

אם הנכה מוכר על ידי המוסד לביטוח לאומי כבעל נכות של 60% לפחות, הוא יכול להגיש בקשה, אם לא אז יש להגיש בקשה למשרד הרישוי. לבקשה יש לצרף את טופס הבקשה, ואת המסמכים הרפואיים שמשקפים את המצב של הנכה. לבקשה יש לצרף גם כן טופס בקשת פטור מהאגרה, תצלום תעודת זהות, ומסמכים רלוונטיים אחרים וזאת לפי המצב האיי של המבקש.

תנאים לקבלת הזכאות לתו נכה

הבקשות נשלחות למשרד הרישוי, שממנה וועדה מיוחדת שתדון בהן. התנאים והקריטריונים הספציפיים אינן ניתנים לידיעת הציבור, וגם לא סיבות ונימוקים לגבי דחיית הבקשות.  אם הוועדה לא מאשרת את הבקשה יהיה אפשר להגיש ערעור אחרי תקופת המתנה של כמה שבועות. 

אפשר להשיג תו נכים לחנייה עבור שני רכבים, או לרכב שלא רשום על שם הנכה אך משומש לנסיעותיו.

כתיבת תגובה