החינוך המיוחד במדינת ישראל מוענק לילדים מגיל 3 עד 21 אשר אובחנו כילדים בעלי צרכים מיוחדים מטעמה של ועדת השמה הפועלת מטעם ובאחריותו של משרד החינוך. מסגרות החינוך המיוחד מותאמות ברוב המקרים לצרכיו המיוחדים של הילד, כאשר הלקויות השונות בגינן מופנים הילדים למסגרות החינוך המיוחדות כוללות לקויות פיזיות, שכליות, נפשיות, קוגניטיביות, לשוניות, מוטוריות וכדומה.

זכויותיהם של הילדים הלומדים במסגרות החינוך המיוחד מעוגנות בחוק החינוך המיוחד שמטרתו לאפשר לכלל ילדי ותלמידי ישראל, לרבות, ילדים עם צרכים מיוחדים, למשש את כישוריהם ויכולותיהם וזאת בהתאם למגבלותיהם והליקויים השונים מהם הם סובלים.

הורים לילדים בחינוך המיוחד, רשאים להגיש בקשה למוסד לביטוח לאומי לצורכי קבלת קצבת נכות לילד בחינוך המיוחד וזאת בהתאם לסעיף 1 המופיע בחוק הביטוח לאומי- ילד נכה לפיו כל ילד שרופא מטעם המוסד לביטוח לאומי קבע כי בשל ליקוי, מחלה כרונית, בעיית התנהגות וכדומה, נזקק להשגחה של הזולת הוא יהא זכאי לקבלת גמלת ילד נכה. על פי סעיף זה, כל ילד הלומד במסגרות החינוך המיוחד, לרבות, ילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז קשה, עשויים להיות זכאים לקצבת ילד נכה בשיעור של עד 50%.

מי זכאי לקבלת קצבת נכות לילד בחינוך המיוחד?

כל ילד עד גיל 18 ושלושה חודשים המתקיימים בו תנאי הזכאות הבאים:

  • הילד לומד באחת ממסגרות החינוך המיוחד ו/או במסגרת החינוך המשולב שהן למעשה מוסדות חינוכיות לחינוך מיוחד או מוסדות חינוך רגילים בהם פועלת כיתת חינוך מיוחד או כיתה רגילה עם סייעת המלווה את הילד לאורך כל שעות הלימודים
  • הילד סובל מהפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות קשה
  • הילד סובל מהפרעת התנהגות קשה
  • הילד אינו שוהה במוסד בתנאי פנימייה במסגרתו ניתנים לו בין היתר שירותים רפואיים, שיקומיים או סיעודיים וזאת למעט מקרים בהם הורי הילד נושאים בכל הוצאות הטיפול במוסד

ותנאי זכאות נוספים הנקבעים בין היתר בהתאם לחומרת הליקוי ממנה הילד סובל.

חשוב לציין ששיעורי קצבת נכות לילד נכה נקבעים בהתאם לרמת תפקודו של הילד ומידת התלות היומיומיות של הילד בזולת, כאשר שיעורי הזכאות לקבלת קצבת נכות לילד בחינוך המיוחד הינה ברוב המקרים בשיעור של 50%. שיעורי גמלה נוספים הינם 100% ו-188%, כאשר גמלת נכות בשיעור של 188% ניתנת לילדים מגיל שלושה חודשים התלויים בזולת באופן מוחלט לנוכח הליקוי ממנו הם סובלים. בחלק גדול מהמקרים, הזכאות לקצבת נכות לילד בחינוך המיוחד נקבעת לתקופה זמנית וזאת בהתאם לסוג הלקות ממנה הילד סובל.

הליך מימוש הזכאות לקבלת קצבת נכות לילד בחינוך המיוחד הינו הליך בירוקרטיה מסועף ומתמשך המחייב אתכם לפנות לשירותיהם של אנשי המקצוע העוסקים ומתמחים בכל הנוגע למיצוי זכויות אל מול המוסד לביטוח לאומי.

ליצירת קשר עם המומחים שלנו בתחום חייגו: 052-2906260 

כתיבת תגובה