במציאות הלא פשוטה של מדינת ישראל והמצב הביטחוני מאז קום המדינה, כמעט כל אחד מכיר מישהו שמכיר מישהו אשר נפגע בפועלת איבה. בחלוף השנים מדינת ישראל ידעה נפגעים רבים בגוף ובנפש כתוצאה של ארגוני טרור כאלה ואחרים אשר שמו להם למטרה להפוך את חייהם של תושבי ישראל לקשים ומפחידים. עוד שמדינת ישראל הייתה צעירה נחקק חוק התיגמולים לנפגעי פעולות איבה. זהו חוק המכיר בכך שלנפגעי פעולות איבה יש נכות. בין עם נפשית או פיזית. חוק זה בא לטובת המשפחות של הנפגעים ולנפגעים עצמ ם במטרה לעזור ולשקם אותם לאחר האסון שפקד אותם. לנפגעי פעולות איבה יש התמודדות לא פשוטה. לעיתים רבות עליהם להתמודד עם אסונות פיזיים וגם נפשיים כאחד. 

כמה מקבלים נפגעי פעולות איבה?

על פי חוק התגמולים, כל מי שנפגע מפעילות של גורם העוין למדינת ישראל, נחשב כנפגע פעולות איבה וזכאי לתגמולים המגיעים כחוק. גם נפגעי הלם יכולים להיכלל בהגדה זו, בתנאי שהגיעו בכפוף לזמן הפגיעה לבית החולים לקבל טיפול נפשי. 

אז כמה מקבלים נפגעי פעולות איבה למעשה?

במקרה ואחוזי הנכות של הנפגע קטנים מ10 אחוז נכות, לא יהיה הנפגע זכאי לכל תגמול כל שהוא. במידה והיא בין עשרה אחוזים לתשעה עשר אחוזים, יהיה זכאי הנפגע למענק חד פעמי בגובה של כמה עשרות אלפי שקלים, בהתאם לאחוזי הנכות. במידה והנפגע מוגדר כנכה ביותר מעשרים אחוזים, יהיה זכאי לקצבה קבועה לשארית ימי חייו בגובה אחיד, ללא תלות בגובה משכורתו הקודמת. במהלך תקופת ההחלמה, הנפגע יהיה זכאי לפיצוי בגובה שלוש המשכורות האחרונות אשר דווחו למוסד לביטוח לאומי. בנוגע לאדם הנפטר כתוצאה מפעילות איבה, המוסד לביטוח לאומי יממן את הוצאות הקבורה ויעניק לאלמה, אלמנה או הוריו השקולים תגמול חודשש קבוע. על מנת לקבל את זכויות התגמולים מהמוסד לביטוח לאומי יש להגיע את התביכה סמוך ככל הניתן למועד הפגיעה. במידה והנפגע אינו מסוגל להגיש את התביעה בעצמו יש להיעזר בשירותים של מומחים בתחום וכן רצוי גם בבן משפחה. ניתן להגיש תביעת זכאות לתיגמולים עד שנה לאחר האירוע. ככל שהתביעה תוגש מאוחר מהאירוע כך יהיה יותר קשה להוכיח את הזכאות.

כתיבת תגובה