על פי הפקודה למס הכנסה נקבעו נקודות זיכוי לעובדים בעלי נתונים ומאפיינים אישיים שונים. המדינה סוברת שלאנשים אלו מגיעות הטבות מס מסוימות. הדבר נובע בגלל הרצון להתחשב באותן האוכלוסיות החלשות כאשר נקודות הזיכוי למעשה מקטינות את הסכומים המנוכים מהשכר של העובד בגין תשלומי מס הכנסה.

משפחות חד הוריות הן אחת הדוגמאות המוכרות לכך.

מהן נקודות הזיכוי למשפחות חד הוריות?

בגדול, כשמגדירים משפחות חד הוריות, כוללים גברים או נשים ללא הבחנה ביניהם. כלומר כל הורה יחיד שרשום במרשם האוכלוסין כיחיד ולא משנה אם זה אלמן או גרוש וכדומה, יהיה מוגדר כהורה יחיד.

הסעיף הזה למעשה קובע את מתן ההטבות בתשלומי המס להורה שמגדל בצורה יחידנית את הילדים בביתו.

נקודות הזיכוי נקבעות בהתאם למספר הילדי ולגיל שלהם. הטבות המס שנקבעות בגלל היות המשפחה חד הורית, ניתנות בלי קשר לנקודות הזיכוי שההורה מקבל בגין הילדים.

ההטבה הזו מתקבלת בכל מצב של הורים חד הוריים. לא משנה אם נחתם הסכם גירושין או לא או שבני הזוג סתם כך חיים בנפרד. בכל מקרה, כאשר ההורים אינם חיים יחד הם צריכים למלא טופס פרודים על מנת שיוכלו לקבל את ההטבה.

במקרים אשר בהם להורים יש משמורת משותפת על הילדים שלהם, הרי ששניהם לא יוכלו לקבל את ההטבה במס ועל כן יהיה עליהם להגיע להסכמה בכתב לכל הנוגע להגדרה של ההורה שהוא זה שייחשב כהורה חד הורי, על מנת לחשב את חישובי המס.

איך מקבלים את ההטבה?

לצורך קבלת נקודות הזיכוי בתשלומי המס, אמור העובד להצהיר כי הוא מתפקד כהורה חד הורי הן במקום העבודה שלו והן לפקיד השומה. הוא אמור להוכיח כי קיים בינו לבין בן הזוג השני הסכם גירושין וכי הילדים נמצאים בחזקתו. הוא צריך גם להציג טפסי 106 ממקומות העבודה אשר בהם הוא עבד בשנים הרלוונטיות כמו גם הסכמי גירושין, פסקי דין ותשלום מזונות.

חשוב לדעת שהחזרי המס עשויים להגיע לאלפי שקלים וכל אדם שעומד בראש משפחה חד הורית רשאי לפנות אל רשויות המס גם לקבלת החזרים רטרואקטיבית.

כתיבת תגובה